tiistai 2. elokuuta 2016

Kuninkuusravit 2016

Tuttuun ja totuttuun tapaan meidän perheen (tarkoitan iskää, Kiaa ja miuta, äiti ei ole hevosihmisiä) kokokohta kesässä on kuniinkuusravi viikonloppu. Kuninkuusravit ovat siis vuotuinen ravi tapahtuma, joka järjestetään suomen eri raviradoilla (tällä kertaa järjestysvuorossa oli Turku). Koska kuninkuusravit on kaksi päiväinen tapahtuma ja täältä Lappeenrannasta on matkaa Turkuun reippaat 100 km, niin yöpyminen tapahtui paikan päällä. Yleensä olemme olleet liikenteessä vuokraamallamme asuntovaunnulla, mutta tänä vuonna kalavaari paikat oltiin loppunut, joten piti tyyntyä telttaan.

Tässä postauksessa olisi tarkoitus tiivistää tuo viikonloppun tapahtumat ns. my weekend-tyylisenä ;)

Matka kohti Turkua alkoi jo perjantaina joskus neljän jälkeen iskän päästyä töistä. Aikaisemmin päivällä pakkailtiin loppuja tavaroita ja katsottiinn että reitit ja majoituspaperit yms. olivat kondiksessa. Turussa (tarkemmin Ruissalossa) olimme perillä jossain klo 22.30-23.00 aikoihin ja nukkumassa noin 00.30.

Lauantaina herätyskello soi klo 8.00, mutta kaikki olivat heränneet oikeastaan jo puoli tuntia sitten. Teimme aamutoimet ihan normaalisti ja söimme vähän aamiaista, jonka jälkeen ajoimme auton Turun lentokentälle ja sieltä sitten bussilla Turun raviradalle, Metsämäelle.

A-ponien PM:den vei suomen Goldenwild’s Sammy
Saaga S & Matti Nisonen Kuningatarkilpailu 2100m
Radalla päivä meni katsellessa lähtöjä ja ravitoria kierrellen, josta ei kyllä mitään mukaan tarttunut. Itse onnistuin polttamaan kokonaan oikean puolen kasvoista ja kaulasta, sillä aurinko paistoi lähes tulkoon koko päivän pilvettämöltä taivaalta ja en tietenkäänn ollut aurinkorasvaa varannut mukaan. Ravien loputtua lähdettiin takaisin leirintä-alueelle, jossa kävimme viellä uimassa lähellellä ollella uimarannalla ja ottamassa muutamia kuvia järkkärillä.

Sunnuntaina oli kunkkareiden viimeinen päivä. Aamulla teimme taas normaalit aamutoimet ja pakattiin teltta jo autoon, että voidaan lähteä sitten ravien loputtua ajelemaan kotia kohti.
Menimme radalle samaan tapaan kuin lauantaina eli auto parkkiin lentokentälle ja bussilla raviradelle. Sunnuntai meni oikeastaan samalla kaavalla kuin lauantai : lähtöjen katselua ja ravitorin kiertelyä.

Aarteen Fredriksson & Lotta Mässeli. Tämä poni hurmasi ihanalla värityksellään.
Combat On Line & Jorma Kontio
Santeri Dahlia & Jukka-Pekka Kauhanen

Sunnuntaina radalla oli myös eri näköistä ohjelmaa. Radalla kävi näyttäytymässä mm. Santeri Dahlia, joka voitti kuninkuuskisan vuosina 2001,2002 ja 2005, ja kaikken lisäksi jokaisessa kuninkuuskisassa kaikki osamatkat. Niinkuin todettiin on kuninkaita ja kuninkaita isolla K-kirjaimella, joista Santeri Dahlia kuulu viimeisempään. Kunkkareissa nähtiin myös suomenhevos katrilli, tällä kertaan ei satanut vettä niinkuin viime vuoden kunkkareissa Joensuussa.

Kokanaisuudssa jälleen yksi hieno kunkkari viikonloppu, jos pienen vesisadekuuron ja palamisen voi unohtaa laskuista. Ensi vuonna kunkkarit ravataan Helsingin Vermossa. Toivottavasti ei suuria esteitä sille viikolle tule ja kunkkari perinnettä päästään taas jatkamaan !